Eļļas

Olīveļļas veidi:

Pastāv divi iedalījumi. Viena ir augstākā labuma jeb Extra virgin olīveļļa, kas labi der salātiem un, kuru var lietot neapstrādātu.Un otrs veids ir, tā saucamā – parastā olīveļļa, kura ir lētāka, un ir paredzēta cepšanai. Parastā olīveļļa nebūt nav sliktāka par extra virgin. Vienkārši, tā ir otrā spieduma, un tajā bieži vien vairs nav saglabājušies aromāti. Tomēr, tā kā tā joprojām satur citas uzturvērtības, parasto olīveļļu var izmantot cepšanai. Extra virgin olīveļļu gan nav ieteicams cept, jo tā ir nedaudz rūgtena un cepot var sabojāt ēdiena garšu. Šo eļļu vajag lietot  salātos, mērces un citiem aukstajiem ēdieniem.

Virgin olīveļļa ir pilnība naturāla eļļa, kura netiek termiski apstrādāta un der tikai pagatavošanai  – aukstajiem ēdieniem.

Pure olīveļļa ir attīrīta eļļa, kuru iegūst  filtrējot un rafinējot, tātad – ķīmiski apstrādāta. Šo eļļu iegūst karstās spiešanas tehnikā un bez nerafinētās eļļas piedevām. Produkts piemērots cepšanai.

Olive Pomance olīveļļa ir karstā spieduma olīvu izspaidu eļļai, kas reizēm ir sajaukta ar aukstā spieduma vai citu augu eļļu, lai uzlabotu krāsu un smaržu. Tā uzskatāma par zemas kvalitātes produktu, kas, protams, ir izmantojams kulinārijā, taču tajā vairs tikpat kā nav vērtīgo uzturvielu. Šo eļļu vajag lietot cepšanai un fritēšanai.

Eļļas kurām dūmošanas punkts ir zem 180 grādiem, nav piemērotas ne cepšanai, ne fritēšanai.

Rafinēta, ķīmiski attīrīta olīv­eļļa var saukties arī citādāk: refined (rafinado) olive oil, light olive oil u.c. Labi, ja valsts un vieta, kur eļļa ražota, sakrīt ar vietu, kur tā pildīta pudelēs.

Olīveļļa labvēlīgi ietekmē arī sirds veselību, tomēr labāko rezultātu  lai panāktu jāizmanto Extra virgin olīveļļa, kas satur visvairāk iedarbīgo antioksidantu.

Ir arī citas eļļas:

Rapšu eļļa. Rapšu eļļa tiek pozicionēta kā ideāla alternatīva olīveļļai, tāpēc to arī dēvē par Ziemeļvalstu olīveļļu.  Rafinētai rapšu eļļai ir augstāks dūmu slieksnis nekā olīveļļai, un tas ir aptuveni 204 ºC, tāpēc to var droši izmantot cepšanai.
Saulespuķu eļļa. Saulespuķu eļļā ir diezgan daudz polinepiesātināto taukskābju (aptuveni 40%), kas to padara par ne pārāk labu eļļu cepšanai. Taču saulespuķu eļļa, kurā ir augsts oleīnskābes saturs un kura turklāt vēl ir rafinēta, lieliski noderēs cepšanai
Vīnogu kauliņu eļļa. Tā satur aptuveni 70% polinepiesātināto tauku, no kuriem 70% veido Omega 6 taukskābes, tā ir labs E vitamīna un citu antioksidantu avots. Tās dūmu slieksnis ir 204 grādi, kas teorētiski ir labi cepšanai, taču lielā Omega 6 taukskābju satura dēļ to ikdienā lietot nevajadzētu.
Valriekstu eļļa. Valriekstu eļļā aptuveni 60% veido polinepiesātinātās taukskābes, no kurām aptuveni 50% ir Omega 6 taukskābes un 10% Omega 3 taukskābes. Rafinētai eļļai dūmu slieksnis ir 204 ºC, bet, tā kā tās sastāvā ir tik daudz polinepiesātināto tauku, cepšanai šī eļļa nederēs.
Avokado eļļa. Avokado eļļas sastāvā ir ļoti daudz mononepiesātināto taukskābju (aptuveni 70%), tai ir augsts dūmu slieksnis un maiga garša, kas padara to par ļoti labu variantu cepšanai.
Sezama eļļa. Sezama eļļai ir patīkami maiga garša, un tās sastāvā ir aptuveni 42% polinepiesātināto un 40% mononepiesātināto taukskābju. Rafinētas sezama eļļas dūmu slieksnis ir 204 ºC, ko var izmantot arī cepšanai.
Linsēklu eļļa. Linsēklu eļļai ir unikāls sastāvs, tā satur līdz pat 80% neaizvietojamās taukskābes alfa-linolēnskābi (OMEGA 3) un linolskābi (OMEGA 6). Šīs eļļas efektivitāte veselības stiprināšanā tiek piedēvēta tieši šai retajai taukskābei, kas mūsdienu uzturā atrodama pavisam niecīgā daudzumā vai pat nemaz.

Ciedru riekstu eļļa. Ciedru riekstu eļļa satur ļoti plašu cilvēka veselībai labvēlīgu elementu spektru, tai skaitā neaizstājamās polinepiesātinātās taukskābes OMEGA 3 un OMEGA 6, vitamīnus, mikroelementus un citas bioloģiski aktīvās vielas.Uzturvielām un bioloģiski aktīvām vielām pārbagātā sastāva dēļ šī eļļa ir sevišķi ieteicama gavēņa laikā un veģetārajā uzturā. Ciedru riekstu eļļu sevišķi ieteicama ikdienas bagātināšanai, lietojot pa 1 tējkarotei 2-3 reizes dienā, gan arī kā izsmalcināta kulinārijas eļļa ēdienu garšas un uzturvērtības papildināšanai.

Es pati izmantoju ikdiena Ciedru riekstu eļļa, ka arī olīveļļu salātiem un cepšanai.

 

Share This: